Porównanie platform e-commerce: która jest najlepsza?

porównanie platform e-commerce

Postanowiłeś wykonać pierwszy krok w świat e-commerce i nie wiesz, którą platformę wybrać? A może chciałbyś przenieść się na inną, ponieważ ta dotychczasowa nie spełnia Twoich potrzeb i wymagań? W artykule przedstawiamy wady i zalety najpopularniejszych platform e-commerce, byś mógł wybrać najlepszą dla Twojego biznesu.

Zanim jednak przejdziemy do omówienia cech szczególnych każdej z nich, warto przyjrzeć się szeregowi aspektów istotnych przed podjęciem ostatecznej decyzji co do platformy.

SPIS TREŚCI

  1. Aspekty, które należy wziąć pod uwagę
  1. Platformy e-commerce
  1. Podsumowanie
  2. Na zakończenie

Aspekty, które należy wziąć pod uwagę przed wyborem platformy e-commerce

1. Wielkość przedsiębiorstwa

Tym, czemu trzeba przyjrzeć się w pierwszej kolejności, jest objętość katalogu. Co innego założyć sklep internetowy z 300 produktami, a co innego z 5 000. W zależności od rodzaju projektu, który masz na myśli, istnieją platformy e-commerce lepiej dostosowane do Twoich potrzeb niż inne.

2. Wiedza techniczna

Istnieją platformy, które zostały stworzone z myślą o początkujących użytkownikach, dlatego ich konfiguracja jest bardzo prosta. Są jednak i takie oferujące zaawansowane funkcjonalności i dlatego wymagają wiedzy programistycznej lub pomocy programisty, aby móc je skonfigurować.

3. Skalowalność

Kolejnym aspektem, który należy wziąć pod uwagę, jest skalowalność. Jeśli planujesz w przyszłości wejść z swoim biznesem na rynki zagraniczne, istnieją platformy e-commerce, które są do tego celu bardziej wyspecjalizowane niż inne.

W dziedzinie skalowalności ważną rolę odgrywa pojęcie multisklep. Oznacza to, że jako sprzedawca masz możliwość posiadania kilku sklepów, każdy zorientowany na konkretny kraj, i zarządzania nimi wszystkimi z jednego panelu administracyjnego. Ale nie wszystkie platformy e-commerce oferują wsparcie dla wielu sklepów.

4. Zintegrowane narzędzia

Wiele platform e-commerce ma wbudowane domyślnie podstawowe funkcje, które obejmują podstawowe potrzeby sklepów internetowych. Ale w zależności od projektu możesz chcieć zintegrować zaawansowane moduły, a nawet narzędzia innych firm, aby zwiększyć poziom personalizacji i współczynnik konwersji swojego biznesu.

grafika przedstawiająca poradnik jak zwiększyć konwersję w sklepie internetowym

Na przykład oferowane przez Trusted Shops rozwiązania dla sklepów internetowych można w trzech krokach zintegrować m.in. z Prestashop, Magento i WooCommerce.

5. Responsywny design

W tym momencie nie trzeba mówić, że Twój sklep internetowy musi być przyjazny dla urządzeń mobilnych. Dzięki odpowiedniej platformie e-commerce stworzenie sklepu, który będzie dobrze wyglądał zarówno na urządzeniach stacjonarnych, jak i mobilnych, powinno być stosunkowo proste.

Responsywny design ma również wpływ na SEO. A skoro o nim mowa…

6. Wbudowane narzędzia SEO

Innym ważnym elementem do rozważenia jest to, czy platforma zawiera narzędzia SEO. Tak jak każdy użytkownik internetu, również e-sklepy chcą być na szczycie rankingów wyszukiwarek. Posiadanie narzędzi, które pozwalają na dodanie bloga do witryny może być więc przydatne.

Nouveau call-to-action

Ponadto niektóre narzędzia mogą pomóc Ci zobaczyć, co możesz robić źle z punktu widzenia SEO. Czy brakuje tekstu alt na obrazkach? Czy jest więcej niż jeden nagłówek? Czy strona ma meta description? To są rzeczy, na które dobre narzędzie SEO zwróci Twoją uwagę.

📚Przeczytaj też: Jak przeprowadzić audyt SEO: przewodnik

7. Analiza

Skoro już jesteśmy przy narzędziach, warto wspomnieć, że posiadanie wbudowanej sekcji analitycznej może być niezwykle przydatne. Możliwość sprawdzenia, jakie produkty się sprzedają (i kiedy) może pomóc Ci w projektowaniu sklepu, segmentacji i rekomendacji produktów, a także w działaniach marketingowych, by wymienić tylko kilka z nich.

📚Przeczytaj też: Up Selling + Cross Selling - Sklep Internetowy [Zwiększ obroty]

8. Obsługa klienta

Jako właściciel sklepu i konsument, zapewne rozumiesz już wartość dobrej obsługi klienta. Jednak czasami coś może pójść nie tak z Twoją stroną (np. nastąpi awaria, problemy z serwerem, z realizacją płatności… lista jest długa).

Jeśli nie jesteś ekspertem technicznym, niepokój może pojawić się bardzo szybko. Dlatego ważne jest, aby rozważyć obsługę klienta, którą może zaoferować platforma e-commerce. Czy wsparcie klienta jest dostępne 24/7? Czy trzeba płacić dodatkowo za różne poziomy wsparcia?

9. Bezpieczeństwo

Jeśli robisz zakupy w sieci już od jakiegoś czasu, prawdopodobnie przynajmniej raz spotkała Cię niemiła niespodzianka. Zamówiłeś produkt, który nigdy nie dotarł? Zdarzało się to już niejednokrotnie i nadal będzie się zdarzać, ponieważ oszuści nie znikają z dnia na dzień.

📚Przeczytaj też: Podejrzany, fałszywy sklep internetowy - jak rozpoznać?

Z tego powodu użytkownicy muszą wiedzieć, że mogą bezpiecznie dokonywać zakupów w Twoim sklepie. Upewnij się, że Twoja platforma e-commerce obsługuje HTTPS/SSL dla bezpiecznych zakupów.

10. Opcje dostawy

Amazon jest szczególnie innowacyjny pod wieloma względami. Jednym z nich jest wysyłka. Klienci chcą mieć do wyboru jak najwięcej metod dostawy.

Wybierając platformę e-commerce, sprawdź, czy jest z nią zintegrowana dobra firma wysyłkowa lub logistyczna.

📚Przeczytaj też: Allegro czy własny sklep internetowy – gdzie sprzedawać?

11. Budżet

Jednym z aspektów, którego nie wolno pomijać, jest oczywiście aspekt finansowy. Przygotuj budżet i wybierz platformę e-commerce na miarę swoich możliwości. Przy jego sporządzaniu należy wziąć pod uwagę hosting, moduły, wdrożenie, utrzymanie, doradztwo itp.

Dodatkowo warto wspomnieć, że niektóre platformy są darmowe do zainstalowania, a inne nie. Niektórzy nawet pobierają prowizję od każdej dokonanej sprzedaży. Przyjrzymy się temu w następnej sekcji.

Wiesz już, co trzeba wziąć pod uwagę przy wyborze platformy e-commerce. Nadszedł więc czas, by zabrać się do pracy i wybrać taką, która najlepiej pasuje do Twojej firmy.

Platformy e-commerce

PrestaShop i WooCommerce są najczęściej używanymi większymi platformami e-commerce w Polsce. Globalnie jednak na prowadzenie wysuwa się Shopify, za którym plasuje się WooCommerce i Wix.

platformy

Źródło: builtwith.com

W tej sekcji przyjrzymy się zaletom i wadom najpopularniejszych platform e-commerce i pomogę Ci wybrać odpowiednią dla Twojego biznesu w oparciu o Twoje potrzeby.

Uwaga: będziesz potrzebować hostingu dla opisywanych poniżej platform, z wyjątkiem Shopify. Zapewnia ona hosting na swoim serwerze.

Prestashop

Prestashop został uruchomiony w 2007 roku i jest obecnie najczęściej używaną platformą e-commerce w Polsce. Jest to jedna z najlepszych platform dla tych, którzy chcą postawić pierwszy krok w świecie handlu internetowego. Bez wątpienia, Prestashop stał się jedną z preferowanych platform dla małych i średnich firm.

Wielkość przedsiębiorstwa: małe i średnie

Plusy:

  • Instalacja jest bezpłatna.

  • Jest to platforma typu open source. Dzięki temu użytkownik może dokonywać zmian zarówno w wyglądzie, jak i w funkcjonalności.

  • Szeroki wybór modułów, które są dostępne domyślnie bez konieczności ich pobierania.

  • Oferuje szeroką gamę wtyczek i rozszerzeń do pobrania, które pomogą Ci rozszerzyć funkcjonalność i dostosować Twój sklep do własnych potrzeb.

  • Oferuje domyślną obsługę wielu sklepów bez konieczności instalowania jakichkolwiek płatnych modułów lub rozszerzeń.

Minusy:

  • Umiarkowana łatwość użytkowania i dostosowywania. Konfiguracja niektórych aspektów jest nieco bardziej skomplikowana.

  • Bardziej zaawansowane moduły i szablony są płatne i kosztują całkiem sporo.

  • Średni poziom skalowalności.

WooCommerce

blogImage-woocommerce

WooCommerce został uruchomiony w 2011 roku i jest numerem jeden na świecie wśród platform tego typu. W przeciwieństwie do konkurencji, WooCommerce nie jest samodzielną platformą, ale wtyczką, która działa na WordPressie, najczęściej używanym na świecie systemie zarządzania treścią (CMS) do projektowania stron internetowych i blogowania. WooCommerce jest idealnym wyborem dla Twojego sklepu, jeśli używasz już WordPressa i jesteś zaznajomiony z tym narzędziem.

Wielkość przedsiębiorstwa: małe do średniego

Plusy:

  • Bezpłatnie do pobrania.

  • Platforma open source.

  • Bardzo łatwa w użyciu. System CMS WordPressa jest całkowicie intuicyjny.

  • Wysoki poziom dostosowania do potrzeb użytkownika dzięki szablonom.

  • Posiada zintegrowanego blog. Dzięki niemu będziesz mógł realizować strategię content marketingową, przyciągać ruch na stronę i poprawiać pozycjonowanie w wyszukiwarkach.

Nouveau call-to-action

Minusy:

  • Większość dostępnych wtyczek jest płatna.

  • Domyślnie brak obsługi wielu sklepów.

  • Dodawanie zaawansowanych funkcji wymaga wielu rozszerzeń.

  • Średni poziom skalowalności.

Shopify

blogImage-shopify

Shopify zostało uruchomione w 2006 roku. Jest on skierowany do małych przedsiębiorców. Według danych firmy, korzysta z niej ponad 800 000 e-sklepów w około 175 krajach.

Wielkość przedsiębiorstwa: małe

Plusy:

  • Platforma sama zapewnia hosting na swoim serwerze. Oznacza to, że oferuje wysokiej jakości i szybkie usługi hostingowe. Nie musisz się więc martwić o dodatkowe kwestie.

  • Platforma jest bardzo łatwa do skonfigurowania. Nie jest wymagana specjalistyczna wiedza techniczna.

  • Oferuje wiele wstępnie zaprojektowanych szablonów, dzięki którym sklepy internetowe zyskują profesjonalny wygląd w kilka minut.

  • Wysoki poziom dostosowania do potrzeb klienta.    

Minusy:

  • Pobieranie nie jest darmowe i wiąże się z miesięcznym kosztem. Z drugiej strony, ta płatna platforma zapewnia większą łatwość użytkowania, ponieważ nie wymaga konfiguracji hostingu.

  • Shopify pobiera prowizję za sprzedaż.

  • Ponieważ nie jest to platforma open source, nie pozwala na modyfikację plików, musisz więc kierować się logiką narzuconą przez Shopify w projektowaniu i konfiguracji.

  • Nie oferuje obsługi wielu sklepów domyślnie (dostępne tylko w Shopify Plus).

  • Niski poziom skalowalności.

Adobe Commerce (dawniej Magento)

blogImage-Magento

Magento został po raz pierwszy uruchomiony w 2008 roku. Obejmuje darmową (Magento Community) wersję open source przeznaczoną dla średnich przedsiębiorstw oraz wersję płatną (Magento Enterprise) skierowaną przede wszystkim do większych przedsiębiorstw, które chcą wejść na rynki zagraniczne.

Wielkość przedsiębiorstwa: średnie i duże

Plusy:

  • Oferuje domyślną obsługę wielu sklepów.

  • Oferuje nieskończoną ilość szablonów i zaawansowanych funkcji.

  • Bardzo wysoki poziom skalowalności.  

  • Wysoki poziom dostosowania do potrzeb klienta.

Minusy:

  • Większość wtyczek jest płatna.

  • Kompleksowa instalacja. Wymaga wiedzy programistycznej lub pomocy programisty, ponieważ ta platforma e-commerce jest przeznaczona dla dużych projektów.

  • Wymaga bardzo mocnego hostingu, ponieważ Magento to CMS z wieloma funkcjami i jest cięższy niż reszta platform.

OpenCart

blogImage-OpenCart

OpenCart jest platformą open source. Oprogramowanie jest oparte na PHP, więc posiadanie doświadczenia w programowaniu będzie bardzo przydatne. Jest dość „prosty” i wymaga rozszerzeń dla bardziej zaawansowanych funkcji. OpenCart stale pracuje nad dodawaniem kolejnych rozszerzeń.

Wielkość przedsiębiorstwa: średnie

Plusy:

  • Dostępnych jest wiele dodatkowych komponentów (za pewną opłatą).

  • Swoboda dostosowania do potrzeb klienta. Programiści uwielbiają pracować z tym narzędziem.

  • Łatwy w użyciu dashboard.

  • Oferuje obsługę wielu języków i walut.

Minusy:

  • Nie jest to odpowiednia platforma e-commerce dla użytkowników bez umiejętności programowania.

  • Niezbędne rozszerzenia są drogie.

  • Obsługa klienta nie jest tak zaawansowana.

Podsumowanie

Większość funkcjonalności, które posiadają wyżej wymienione platformy, można zaimplementować za pomocą wtyczek. To z kolei wada, bo zbyt duża liczba wtyczek prowadzi do wolniejszego ładowania się strony.

Z tego powodu konieczne jest posiadanie dobrego hostingu, a często i wiedzy informatycznej, aby dokonać właściwego wyboru.

Shopify ma pod tym względem przewagę. Dzięki tej platformie nie musisz się martwić o znalezienie dobrego hostingu. Shopify zapewnia go na swoich serwerach wysokiej jakości i upewnia się, że Twoja strona ładuje się szybko.

Wszystkie platformy e-commerce mają jedną wspólną cechę. W każdym z nich masz możliwość dostosowania sklepu do swoich potrzeb i rozszerzenia jego funkcjonalności o moduły, wtyczki i rozszerzenia. Oczywiście, niektóre oferują większą różnorodność niż inne, mniej lub bardziej zaawansowane funkcje, domyślne lub płatne moduły, itp.

Jednak każdy z dostawców usług posiada szereg cech, które odróżniają ją od innych. Mogą one odpowiadać Twoim potrzebom lub nie.

Na zakończenie

Jak widać, chociaż wszystkie platformy e-commerce mają wiele wspólnych cech, istnieją również pewne aspekty lub specyficzne funkcjonalności, które odróżniają je od innych platform.

Oprócz najpopularniejszych platform e-commerce, które właśnie przedstawiłam, istnieje wiele innych, które również mogą odpowiadać Twoim potrzebom. Wszystko jest kwestią zbadania tego, co oferuje rynek, i dokonania właściwego wyboru.

Ta publikacja jest tłumaczeniem artykułu w j. hiszpańskim: Comparativa de plataformas eCommerce: ¿cuál es la mejor para mí?

24.02.2022
Select Country: