Po pracowitym sezonie świątecznym, kolejne ważne wydarzenie roku 2022 dla sprzedawców internetowych jest tuż za rogiem. Mowa oczywiście o Walentynkach. 14 lutego to nowa okazja do zwiększenia sprzedaży dla sklepów internetowych. Czytaj dalej, aby odkryć 9 strategii marketingowych, które pomogą Ci zwiększyć konwersje w tym dniu.
Interesujące fakty
Zgodnie z danymi zebranymi przez serwis Prezent marzeń, w 2020 i w 2021 roku Walentynki obchodziło aż ponad 80 proc. Polaków. Z tego samego źródła wiemy też, że największe grono respondentów (42 proc.) planuje wydać na prezent z tej okazji od 100 do 300 zł. Na zakup walentynkowych podarunków nie zdecyduje się natomiast tylko 4 proc. badanych.
A jakimi prezentami Polacy obdarowują ukochane osoby najczęściej? Według Danae, mężczyźni najchętniej na Walentynki kupują swoim partnerkom kwiaty, zaś panie lubią przygotowywać dla swoich partnerów kolację w domu.
Teraz, kiedy już zdecydowałeś się wziąć udział w tym wydarzeniu, prezentujemy 9 wskazówek, które sprawią, że Twoi klienci się w Tobie zakochają i zwiększą Twoją sprzedaż w te Walentynki.
1. Uwzględnij walentynkowe elementy na stronie sklepu
Tak samo jak w okresie Bożego Narodzenia sklepy internetowe ozdabiają swoją stronę w nawiązaniu do tego czasu w roku, w Walentynki warto zrobić to samo.
Zaktualizuj wizerunek strony głównej, dodaj elementy nawiązujące do daty, zmodyfikuj swoje logo w subtelny sposób i nie zapomnij nadać romantycznego charakteru newsletterowi i kontom w mediach społecznościowych!
Przede wszystkim bądź oryginalny i spraw, aby Twoi klienci poczuli, że masz im coś wyjątkowego do zaoferowania tego dnia.

2. Stwórz przewodnik prezentowy
Kiedy już dodasz do oferty wszystkie produkty, które Twoim zdaniem spodobają się klientom, pomóż im znaleźć ten asortyment, tworząc przewodnik po prezentach.
Możesz podzielić tę sekcję na różne kategorie, na przykład: „Dla niego”, „Dla niej”, „Dla przyjaciela”, „Dla zwierzaka”, itp.
Ponieważ to mężczyźni wydają więcej w Walentynki, możesz skupić się na klientach tej płci, choć oczywiście wszystko zależy od Twojego sklepu.
3. Zaprezentuj produkty w kreatywny sposób
Ponieważ wielu użytkowników włącza YouTube w poszukiwaniu walentynkowych inspiracji, rozważ stworzenie filmu pokazującego Twoje produkty w zabawny sposób. W dzisiejszych czasach przy pomocy telefonu komórkowego możesz nagrywać interesujące filmy, nawet jeśli nie masz na to dużego budżetu.
Wykorzystaj możliwości marketingu wideo, aby przenieść swoją strategię treści na wyższy poziom!
Teraz zapewne zastanawiasz się… jak przedstawić produkty, które wcale nie są romantyczne?
Nie martw się, nie wszystkie pary szukają typowo romantycznych prezentów, więc nawet jeśli sprzedajesz elektronarzędzia, miksery lub inne nieromantyczne produkty, zawsze możesz wyróżnić się w Walentynki.
Wyobraź sobie, że sprzedajesz artykuły do majsterkowania. Możesz na przykład nagrać filmik lub zrobić zdjęcie drwala na romantycznej kolacji z jego siekierą. Istnieją miliony takich opcji, po prostu puść wodze kreatywności!
Pamiętaj, że ludzie, którzy obchodzą Walentynki często mają poczucie humoru, baw się dobrze podczas prezentacji swoich produktów!
4. Wesprzyj organizację charytatywną
W Walentynki chodzi przede wszystkim o miłość, prawda? Cóż może być lepszego w pokazaniu swojej miłości do innych, niż przekazanie części zysków na cele charytatywne i stworzenie emocjonalnej więzi z klientami.
Odzwierciedlając wartości firmy w tego rodzaju działaniach, odwołasz się do odpowiedzialności zbiorowej. Nie cała Twoja obecność w sieci powinna skupiać się na Twoich usługach i produktach. Twoi klienci docenią również altruistyczne gesty, które wzmocnią relację z nimi.
📚Przeczytaj też: Marketing relacji, czyli jak zatrzymać klienta przy sobie
Współpracując z organizacją charytatywną, pamiętaj, aby wspomnieć o niej w widocznym miejscu na stronie internetowej oraz na kontach w mediach społecznościowych.
5. Oferty zniżkowe
Podobnie jak w przypadku wielu wyprzedaży, możesz rozważyć zaoferowanie specjalnej zniżki w swoim sklepie w Walentynki.
Nie musisz oferować 50-proc. zniżki. Zwykle 20-30-proc. zniżki działa całkiem dobrze.
Wykorzystaj rabaty jako narzędzie do budowania lojalności klientów. Na przykład, możesz zaoferować im zniżkę przy drugim zakupie lub jako podziękowanie za pozostawienie recenzji Twojego sklepu i produktów.
Jeśli chcesz zwiększyć liczbę subskrybentów, dobrym pomysłem będzie zaoferowanie zniżki dla użytkowników, którzy zapiszą się na Twój newsletter.
Drobne bonusy, takie jak darmowa wysyłka, usługa pakowania na prezent czy możliwość wyboru dodatkowego produktu do zamówienia, również pomagają zwiększyć konwersję.
6. Nie zapominaj o przeciwnikach Walentynek
Nie każdy lubi Walentynki. Co więcej, w Chinach powstało święto celebrujące bycie singlem, zwane Dniem Singla.
Niektórzy mają taką awersję do Walentynek, że jeśli już kupią prezent, to tylko ironicznie.
Ponieważ ta grupa rzeczywiście może mieć swoich przedstawicieli wśród Twoich klientów, możesz rozważyć zaoferowanie produktów antywalentynkowych w swoim sklepie internetowym. Pomyśl tylko o sarkastycznych kartkach i memach, takich jak ten poniżej.

7. Pomyśl o singlach i innych odbiorcach
Zamiast skupiać się na tych, którzy znaleźli swoją bratnią duszę, możesz zmienić kurs i w centrum uwagi umieścić singli.
Pomyśl o produktach lub usługach, którymi klient może rozpieszczać samego siebie. Fotel do masażu, pyszna tabliczka czekolady… Walentynki to przecież doskonała okazja, by obdarować siebie!
Kolejną grupą, której nie powinieneś ignorować, są miłośnicy zwierząt. Niektórzy ludzie kochają swoje koty bardziej niż cokolwiek i kogokolwiek innego na świecie. Wejdź więc w interakcję z tą grupą odbiorców i stwórz ukierunkowane kampanie marketingowe.
Jak wspomniano w drugiej wskazówce, jeśli Twój przewodnik po prezentach zawiera sekcję dla miłośników zwierząt, będziesz w stanie wzbudzić ich zainteresowanie swoimi produktami, nawet jeśli są zaangażowani w romantyczny związek.

Wreszcie, wiele osób planuje obdarować prezentami członków rodziny, dlatego warto zaoferować produkty skierowane do dzieci lub rodziców. Również w tym przypadku upewnij się, że użytkownicy mogą znaleźć tę sekcję w Twoim przewodniku prezentowym.
Może się okazać, że zainspirujesz odwiedzającego do kupienia czegoś dla członka rodziny, o czym początkowo nie pomyślał.
8. Organizuj konkursy i loterie w mediach społecznościowych
Fakt, że obecność marki w mediach społecznościowych jest obecnie niezbędna, to oczywistość. A czy jest lepszy sposób na przyciągnięcie uwagi użytkowników w Walentynki niż konkursy czy loterie?
Jaka jest między nimi różnica? Podczas gdy w loteriach zwycięzca jest wybierany losowo, w konkursach nie liczy się przypadek, ale jury złożone z ekspertów, którzy oceniają umiejętności każdego uczestnika.
Oba pojęcia są bardzo podobne, ale każde z nich ma inne implikacje prawne.
Konkursy
Istnieje kilka rodzajów konkursów, ale jednym z najbardziej popularnych jest konkurs fotograficzny.
W tego typu zabawie sklep internetowy informuje użytkowników, że jeśli chcą wziąć udział w konkursie, muszą opublikować zdjęcie z określonym produktem ze sklepu na jednym z kont w mediach społecznościowych oraz oznaczyć sklep i umieścić hashtag kampanii.
Następnie jury wybiera zwycięskie zdjęcie.
Możesz więc zainspirować swoich klientów do wzięcia udziału w konkursie za pomocą romantycznych lub zabawnych zdjęć pokazujących Twoje produkty w akcji.
Jako nagrodę zaoferuj niektóre produkty ze swojego asortymentu lub dodatkowe rabaty dla autorów najlepszych zdjęć.
Takie treści to treści generowane przez użytkowników (UGC), które pomagają firmom zwiększyć zasięg marki i jej produktów, a także wzmocnić pozycjonowanie.
Loterie
Informując klientów o zasadach loterii, powinieneś jasno określić oraz szczegółowo wyjaśnić każdy z etapów.
Niektóre z wytycznych, które możesz zawrzeć w swojej loterii, to:
-
zaobserwowanie konta,
-
oznaczenie Cię na zdjęciu, na którym użytkownik pokazuje jeden z Twoich produktów,
-
polubienie posta z loterią,
-
udostępnienie posta z loterią,
-
oznaczenie trzech znajomych w poście.
Loterie to dobry sposób na zwiększenie liczby obserwujących i zasięgu Twojej marki.
📚Przeczytaj też: 3 wskazówki jak zdobyć obserwujących na Instagramie – bez płacenia
Dodatkowo, jeśli w publikacji wskażesz datę zakończenia loterii, wywołasz wśród użytkowników poczucie pilności, zachęcając ich do natychmiastowego wzięcia udziału w zabawie.
Innym sposobem na zorganizowanie loterii lub konkursu jest współpraca z influencerem, o ile jego wartości i filozofia są zgodne z Twoją. Influencerzy pomogą Ci wypromować Twój biznes, docierając do nowych odbiorców i, po raz kolejny, zwiększając zasięg usług i produktów.
9. Przygotuj kampanie Google Ads
Coraz więcej osób zwraca się do Google w poszukiwaniu walentynkowych prezentów. Dlatego też posiadanie Google Ads dla kampanii walentynkowej jest konieczne.
Przygotowując swoje kampanie w reklamach Google ważne jest, abyś zwrócił uwagę na takie aspekty jak m.in:
-
określenie budżetu przewidywanego dla poszczególnych grup produktów,
-
określenie KPI,
-
uwzględnienie sezonowych słów kluczowych (np. „romantyczne świece” zamiast „świece”),
-
dostosowanie stron docelowych, gdy masz już jasność co do słów kluczowych,
-
zoptymalizowanie witryny pod kątem urządzeń mobilnych,
-
jeśli jeszcze tego nie zrobiłeś, skorzystanie z usług dostawcy systemu recenzji, aby wyświetlić oceny w postaci gwiazdek w reklamach Google. Jednym z takich dostawców jest Trusted Shops.
Poprzez kierowanie do różnych grup odbiorców, można nieznacznie zmodyfikować swoje reklamy i teksty, aby dopasować się do każdego segmentu publiczności, do którego chcesz dotrzeć. To świetna okazja, aby przyciągnąć uwagę i wyróżnić się na tle konkurencji.
Podsumowanie
Biorąc pod uwagę popularność, jaką z roku na rok zyskują Walentynki, dzień ten stał się świetną okazją sprzedażową dla każdego e-commerce. Stosując się do naszych 9 wskazówek sprawisz, że każdy kto odwiedzi Twój sklep internetowy zakocha się w Tobie, a Ty odniesiesz sukces w tym dniu.
Ta publikacja jest tłumaczeniem artykułu z j. hiszpańskiego: 9 consejos para enamorar a tus clientes en San Valentín