Darmowa dostawa – czy (i jak) ją oferować?
Darmowa dostawa jest oferowana przez coraz większą liczbę sklepów internetowych i pożądana przez klientów. Jak ją wdrożyć, by nie stracić?
Jako właściciel sklepu internetowego zapewne zadałeś sobie już następujące pytanie: czy powinienem oferować minimalną wartość zamówienia w mojej firmie? Może jesteś początkujący w e-commerce lub chcesz zwiększyć wartość koszyków klientów? W takim razie trafiłeś we właściwe miejsce! W tym artykule przyjrzymy się zaletom i wadom minimalnej wartości zamówienia. Podpowiemy Ci również, jak zintegrować tę opcję w e-sklepie.
Wyobraź sobie następującą sytuację: klient zamawia produkt o niskiej wartości. Nie dodaje do koszyka nic poza tym jednym produktem. Wysyłka jest darmowa, więc zamówienie jest szybko realizowane.
Jako prowadzący sklep internetowy, musisz teraz zadbać o wysyłkę towaru. W przypadku jednego taniego produktu, wysiłek logistyczny może być dość duży; zwłaszcza, że najprawdopodobniej nawet nie zarobisz wiele na tym zamówieniu z powodu nieproporcjonalnie dużego wysiłku i kosztów wysyłki.
📚Przeczytaj też: Organizacja magazynu - zasady, które sprzedawca powinien znać
Może to być na dłuższą metę problem szczególnie dla właścicieli mniejszych biznesów – tym bardziej, jeśli takie małe zamówienia będą się kumulować. Nie każdemu sklepowi będzie się opłacać oferowanie darmowej wysyłki lub umożliwianie jej w przypadku mniejszych zamówień o niskiej wartości.
Dlatego właśnie istnieje minimalna wartość zamówienia. Wielu sprzedawców internetowych wykorzystuje ją, aby zachęcić klientów do składania większych zamówień.
Powyżej określonej wartości zamówienie może zostać zrealizowane lub dostawa jest bezpłatna.
Nie tylko mniejsze sklepy internetowe, ale również znane marki, oferują darmową dostawę dopiero po osiągnięciu określonej kwoty.
📚Przeczytaj też: Darmowa dostawa – czy (i jak) ją oferować?
Przyjrzyjmy się więc korzyściom płynącym z minimalnej wartości zamówienia w Twoim sklepie internetowym.
Jedną z najważniejszych korzyści z wprowadzenia minimalnej wartości zamówienia jest średni wzrost wartości koszyka.
Innymi słowy, klienci będą dodawać więcej produktów do swojego zamówienia, aby osiągnąć ustaloną wartość. A to przekłada się na większą sprzedaż.
Tutaj można również łatwo sugerować klientom odpowiednie produkty przy pomocy up- i cross-sellingu.
Na przykład, jeśli klient chce zamówić materac, możesz zaoferować pasujący na niego pokrowiec lub pościel, wyświetlając okienko pop-up po dodaniu produktu do koszyka. Strategia ta nazywana jest sprzedażą krzyżową (cross-selling). Z kolei w przypadku up-sellingu oferujemy klientom lepszy, ale nieco droższy produkt (np. materac wyższej jakości).
Gdy klientom brakuje określonej kwoty do osiągnięcia minimalnej wartości zamówienia, są bardziej skłonni dodać do koszyka droższy lub inny produkt.
Kolejną zaletą minimalnej wartości zamówienia jest to, że upraszcza logistykę i wysyłkę. W końcu wysiłek związany z zamówieniem powinien być opłacalny dla Ciebie i Twojej firmy. Zwłaszcza w przypadku wysyłki bardzo tanich przedmiotów, nie zawsze można to zagwarantować.
Z tego powodu szczególnie mniejsze sklepy internetowe często decydują się na wprowadzenie ogólnej minimalnej wartości zamówienia (zamówienia można składać dopiero od wartości koszyka np. 50 zł). Dzięki temu będziesz musiał realizować tylko te zlecenia, które są warte wysiłku dla Ciebie i Twojego zespołu i z którymi możesz rzeczywiście wygenerować zysk.
📚Przeczytaj też: 14 typowych błędów w sklepach internetowych. Jak je naprawić?
Minimalna wartość zamówienia sprawia również, że Twój biznes jest bardziej zrównoważony – wszystko przez fakt, że otrzymujesz mniejszą liczbę zamówień (ale o wyższej wartości).
To zaś oznacza mniejsze zużycie materiałów oraz zmniejszenie emisji CO2 dzięki oszczędnościom na transporcie.
Zrównoważony rozwój to także coś, co może pozytywnie kształtować wizerunek Twojej marki. Badania pokazują, że temat zrównoważonego rozwoju staje się coraz ważniejszy dla konsumentów w e-commerce.
Minimalna wartość zamówienia może być dość odstraszająca dla potencjalnych klientów. Niektórzy odwiedzający Twoją stronę internetową mogą ją opuścić, gdy tylko zorientują się, że do złożenia zamówienia w sklepie wymagana jest określona wartość. W szczególności, jeśli dojdą do wniosku, że ustalony próg jest zbyt wysoki. Może to skończyć się tym, że nic od Ciebie nie kupią.
Podobny problem może pojawić się, gdy klienci wyraźnie szukali określonego produktu i chcą zamówić tylko jego i nic więcej. Możliwe, że będą wtedy woleli zwrócić się do konkurencji lub przejść na platformę zakupową, które nie wymagają określonej wartości koszyka.
Istnieje też ryzyko, że wzrośnie liczba porzuconych koszyków w Twoim e-sklepie.
Oczywiście, mogą istnieć również inne powody zwiększonej liczby rezygnacji ze sfinalizowania zamówienia: na przykład, jeśli kasa nie działa płynnie.
Ostatecznie to do Ciebie należy decyzja, czy chcesz wprowadzić minimalną wartość zamówienia w swoim sklepie internetowym. Czy ważny jest dla Ciebie fakt, by otrzymywać tylko odpowiednie zlecenia, które zapewnią Ci dobry zysk?
W takim razie powinieneś ograniczyć zamówienia w swoim sklepie internetowym do określonej wartości koszyka lub liczby produktów. Na przykład, jeśli wartość 50 zł nie zostanie osiągnięta, złożenie zamówienia będzie niemożliwe.
Jednak takie ograniczenie najprawdopodobniej sprawi, że niektórzy klienci w ogóle nie będą u Ciebie zamawiać.
Z drugiej strony, przyjmowanie mniejszych zamówień może się opłacać. Zadowolenie klienta wzrasta; w końcu osoby, które już z powodzeniem złożyli u Ciebie zamówienie, chętnie kupią ponownie.
📚Przeczytaj też: Marketing relacji, czyli jak zatrzymać klienta przy sobie
Ponadto, Twój sklep internetowy jest otwarty dla większej liczby kupujących.
Czy chcesz zaoszczędzić na kosztach wysyłki, ale jednocześnie zachęcić klientów do kupowania większej liczby? Wtedy może mieć sens oferowanie darmowej dostawy powyżej pewnej wartości zamówienia.
W ten sposób klienci sami pokrywają koszty wysyłki, jeśli wolą zamówić tylko kilka produktów w niskiej cenie. Tak więc zamówienie może być złożone pomimo niskiej wartości i nadal być dla Ciebie opłacalne.
Rozważyłeś za i przeciw i zdecydowałeś się na wprowadzenie minimalnej wartości zamówienia. Oto kilka wskazówek, jak to zrobić.
Upewnij się, że ustalona kwota nie jest wyższa niż średnia wartość zamówienia w Twoim sklepie internetowym.
Jeśli więc średnio składane są u Ciebie zamówienia o wartości około 150 zł, to ustalona wartość nie powinna przekraczać 150 zł.
Dostawcy usług e-commerce, tacy jak WooCommerce, LightSpeed czy Shopify pomogą Ci w integracji tej opcji.
Możesz również dodać minimalną wartość zamówienia do swoich reklam w Google i Google Shopping. Niezbędnych ustawień dokonasz za pośrednictwem Google Merchant Center.
Poinformuj swoich (potencjalnych) klientów o wymaganej minimalnej kwocie zamówienia w widoczny sposób na stronie internetowej.
Osoby odwiedzające Twoją stronę powinny mieć możliwość bezpośredniego zapoznania się z tymi informacjami. Dlatego warto wyświetlić minimalną wartość zamówienia w jej górnej części (np. nad paskiem nawigacyjnym) każdej z Twoich stron i stron produktu.
Inną możliwością byłoby zwrócenie na nią uwagi w wyskakującym okienku.
Warto również przypomnieć, jakiej kwoty brakuje, aby otrzymać darmową przesyłkę. Można to zrobić za pomocą pop-upa lub dynamicznej reklamy, którą odwiedzający mogą zobaczyć na Twojej stronie. Szczególnie, jeśli różnica stanowi zaledwie kilkanaście złotych, można łatwo przekonać klientów do dodania kolejnego produktu do koszyka. Możesz nawet zasugerować im odpowiednie produkty przy pomocy up- i cross-sellingu.
Ta publikacja jest tłumaczeniem artykułu w j. niemieckim: Mindestbestellwert im E-Commerce: Sinnvoll für Ihren Online-Shop?
14.02.2022Darmowa dostawa jest oferowana przez coraz większą liczbę sklepów internetowych i pożądana przez klientów. Jak ją wdrożyć, by nie stracić?
Dowiedz się, jak przyciągnąć klientów na świąteczne zakupy last minute, wykorzystując skuteczne strategie promocji i marketingu online.