Jak zwiększyć zasięg na Facebooku? 7 porad

zasięg na facebooku

Aktualizacja: 23.03.2023

Posty organiczne na Facebooku docierają do niewielkiej liczby fanów? To typowa sytuacja, z którą mierzy się wielu właścicieli biznesów – Facebook chce, ci inwestowali swój budżet w reklamy. Mimo że inwestycja w płatne posty może być bardzo opłacalna, nadal istnieje kilka sposobów, aby zwiększyć zasięg organiczny i w ten sposób dotrzeć do grona własnych fanów i grupy docelowej. Jak to zrobić?

Spadki zasięgów organicznych postów na Facebooku to, niestety, żadne nowe zjawisko. Serwis tłumaczył to jeszcze w 2014 roku faktem, że coraz więcej użytkowników może tworzyć posty i publicznie je zamieszczać, dzięki czemu coraz więcej treści jest w obiegu.

Ale czy to oznacza, że Twoje posty na Facebooku nie mogą już zyskać żadnego zasięgu? Wcale nie!

Istnieje kilka sztuczek, które można wykorzystać, aby zwiększyć zasięg i sprawić, że duża część fanów na Facebooku nadal zobaczy Twoje posty. Oto, jak zwiększyć zasięg organiczny na Facebooku:

1. Jakość zamiast ilości i user generated content

Facebook chce pokazywać użytkownikom ciekawe treści, które sprawią, że będą spędzać na nim więcej czasu. W zależności od odbiorcy może być to coś zabawnego, emocjonalna historia lub wyszukana sentencja. Im dłużej użytkownik pozostanie na stronach Facebooka, tym więcej reklam można wyświetlić, a zarobki portalu będą większe.

Dlatego promowane są treści, które pomagają w realizacji tego celu. To nie przypadek, że zdjęcia uroczych zwierzaków lub zabawne memy tak często pojawiają się w kolumnie aktualności. To właśnie na nie najchętniej reagują użytkownicy. Innymi słowy, Twoje posty powinny być angażujące i zachęcać internautów do interakcji – nie tylko między sobą, lecz także z marką.

Przed publikacją jakiejkolwiek treści na Facebooku warto zastanowić się, czy jest ona dość interesująca, aby przerwać przewijanie ekranu przez użytkowników.

Kto nie posiada wyspecjalizowanego działu ds. mediów społecznościowych, ten wie doskonale, ile czasu pochłania przygotowanie postów. Dlatego zamiast publikowania pięciu zdjęć produktów na dzień, lepiej zastanowić się, w jaki sposób zaoferować swoim fanom wartość dodaną.

📚Przeczytaj też: 5 narzędzi do planowania postów w social mediach i 7 wskazówek

Można publikować jeden wpis wysokiej jakości na dzień zamiast pięciu nudnych.

Ta wartość dodana nie oznacza, że życie użytkowników ma się odmienić. Chodzi raczej o uśmiech, reakcję lub myśl „tak, wiem, jak to jest”.

Takie posty wysyłają do Facebooka pozytywny sygnał: gdy coś publikujesz, użytkownicy reagują, a nie ignorują. Portal odwzajemnia się większym zasięgiem organicznym. W przypadku stron często publikujących posty kwalifikowane przez użytkowników jako spam, jakiekolwiek polubienie można uważać za sukces.

Inną ważną kwestią, na którą należy zwrócić uwagę, jest to, czy publikowane obrazy, wideo lub tekst są wyjątkowe. Podobnie jak Google, także i Facebook preferuje unikalne treści.

user generated content

2. Wideo i relacje live na Facebooku to przyszłość

Treści wideo są na fali wznoszącej. Każdy, kto jest na Facebooku, zauważył gwałtowny wzrost liczby postów wideo w ostatnich latach. Wisienką na torcie była funkcja Facebook Watch, w ramach której użytkownicy mogli przeglądać krótkie filmiki.

Inne platformy społecznościowe również pokazują, że format wideo wzbudza zainteresowanie użytkowników. Rosnąca popularność aplikacji do tworzenia krótkich filmików TikTok już w 2020 roku pokazała, że marki i firmy powinny częściej stawiać na treści tego typu.

Zdecydowanie powinieneś wykorzystać ten trend. Można to zrobić na przykład przez:

  • prezentowanie zdjęć produktów w formie pokazu slajdów,

  • animowanie postów i przekształcanie ich w krótkie filmy wideo,

  • udzielanie odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania klientów,

  • dokumentowanie na filmie procesu produkcyjnego Twoich produktów.

Co więcej, format live jest również bardzo popularny wśród użytkowników i algorytmu Facebooka. W końcu filmy na żywo są wyświetlane niemal na samej górze kolumny aktualności.

Czy masz nowy, świetny produkt, który chcesz przedstawić w ramach audycji live? A może zastanawiasz się na zastosowaniem teleshoppingu na Facebooku? Chcesz opublikować unikalne wideo z cyklu „za kulisami”? Sesja pytań i odpowiedzi na żywo?

📚Przeczytaj też: Live streaming shopping: nowy trend w e-commerce

Możliwości są niemal nieograniczone. Warto eksperymentować, aby przekonać się, co najlepiej trafia do fanów i innych użytkowników. Upewnij się jednak, że Twoje filmy nie są zbyt długie. Krótkie filmy cieszą się większą popularnością wśród użytkowników, ponieważ nie tracą oni tak szybko zainteresowania.

3. Zasada 80/20

To jest prawdopodobnie najważniejszy punkt, który warto uwzględnić, aby zapewnić rozrywkę adresatom postów i jednocześnie zwiększać obrót.

Zasada jest prosta: 80 proc. treści nie dotyczy sprzedaży i służy wyłącznie do celów rozrywkowych oraz do przywiązania odbiorców do swojej marki lub sklepu online.

Jeśli 80 proc. postów będzie dobrze przyjętych przez użytkowników i algorytm to zauważy (patrz porada 1.), pozytywnie przyjęte zostaną także pozostałe posty, które będą skłaniać potencjalnych klientów do zakupu lub innych działań.

Jednak należy pamiętać, aby liczba wpisów, których celem jest promowanie sprzedaży, była niewielka – ok. 20 proc. lub nawet mniej.

80 proc. rozrywki, 20 proc. sprzedaży.

Trzeba pamiętać, że nikt nie wchodzi na Facebooka, aby kupować. Jest to platforma społecznościowa do pielęgnowania relacji lub zwykłego zabijania czasu.

Z tego względu również posty „sprzedażowe” powinny zawierać elementy rozrywkowe i wzbudzające zainteresowanie.

Dobrze jest przeanalizować posty, które dobrze spełniły swój cel i spróbować powiązać koncepcję rozrywkową z celem sprzedażowym.

Można także nakręcić zabawny film reklamowy – jeśli będzie udany, może stać się prawdziwym viralem!

4. Unikaj linków w poście

Jak już pisałam, Facebook chce, aby użytkownicy spędzali na nim możliwie jak najwięcej czasu.

Jaki jest najszybszy sposób przejścia z kolumny aktualności do innej strony? Oczywiście poprzez kliknięcie linka.

Spróbuj publikować takie posty, które nie zawierają linków, są zgodne z regułami Facebooka i sprawią, że użytkownicy dłużej pozostaną na stronach tego portalu społecznościowego.

W przypadku gdy wymagany jest link do danego posta, można go zamieścić w pierwszym komentarzu. Wprawdzie nieco utrudni to działania zainteresowanych użytkowników, ale z drugiej strony więcej osób przejrzy post.

5. Wykorzystaj trendy lub aktualne wydarzenia

Bądź na bieżąco i podążaj za aktualnymi wydarzeniami medialnymi lub trendami!

Jeśli uda się trafić na odpowiedni moment i odpowiednio zareagować na wydarzenia, publikując trafny post, fani będą zachwyceni i chętniej udostępnią wpis.

Istnieją niezliczone okazje, które możesz wykorzystać dla swojego sklepu internetowego i swoich postów. Na przykład początek wakacji, święta państwowe, skandale z udziałem celebrytów czy aktualne wyzwania. To dobra okazja, by pokazać nie tylko poczucie humoru swojej marki, ale także dać znać użytkownikom, że jesteś na bieżąco.

📚Przeczytaj też: Real time marketing w e-commerce: wskazówki i przykłady

6. Współpraca z influencerami

Czy masz wydzielony budżet na współpracę z influencerami w swojej branży? Jeśli nie, to powinieneś pilnie pomyśleć o tej inwestycji. Takie partnerstwo oznacza, że można dotrzeć nie tylko do swoich fanów, ale także do fanów influencera.

W rezultacie mogą się oni stać Twoimi fanami na Facebooku lub w najlepszym przypadku – klientami, którzy wcześniej nawet nie znali Twojego sklepu!

📚Przeczytaj też: Dlaczego warto współpracować z mikroinfluencerami i jak ich znaleźć?

Kolejnym możliwym „partnerstwem” jest wykorzystanie zdjęć zrobionych przez klientów. Zdjęcia mogą dotyczyć np. produktu lub sytuacji, które pasują do sklepu.

Wykorzystanie contentu tworzonego przez szczęśliwych klientów (naturalnie tylko za pozwoleniem) sprawi, że w oczach internautów sklep internetowy zyska ludzki, sympatyczny wymiar, a przekaz będzie bardziej obiektywny. To kolejny przykład wykorzystania user generated content.

📚Przeczytaj też: Jak wykorzystać social proof do zwiększenia sprzedaży?

Podobny efekt można uzyskać, publikując zdjęcia zespołu sprzedażowego, aby zaprezentować „ludzkie oblicze” dotychczas bezosobowej firmy internetowej. W ten sposób można powiązać twarze ze swoim sklepem online, co znacznie zwiększy lojalność klientów.

7. Promuj skuteczne posty

Od czasu do czasu może zdarzyć się, że określony post spodoba się szczególnie. Zamiast tylko się z tego cieszyć, należy skorzystać z sytuacji i zwrócić uwagę jeszcze większej liczby osób.

Opublikowany wpis można w każdym momencie zareklamować, aby dotrzeć do kolejnych grup użytkowników Facebooka. W ten sposób dobry post może stać się viralem – i to przy minimalnym poziomie nakładów finansowych.

W przypadku takich postów nierzadko można pozyskać wielu nowych fanów i klientów.

Podsumowanie

Dzięki naszym wskazówkom możesz zwiększyć swój zasięg na Facebooku bez dodatkowych kosztów. Zdecydowanie polecamy jednak również publikowanie reklam w tym serwisie, by uzyskać większą widoczność produktów i sklepu.

Dowiedz się, jak skutecznie reklamować się na Facebooku z naszego bezpłatnego poradnika:

Nouveau call-to-action

Ta publikacja jest tłumaczeniem artykułu w j. niemieckim: 7 Tipps, um Ihre Facebook-Reichweite zu erhöhen

20.01.2022
Select Country: