Landing page: jak zwiększyć ich konwersję?

landing pages lądujący samolot

W e-commerce landing pages odpowiadają za generowanie leadów i konwersji. Włączenie ich do strategii marketingowej pomaga Twojej firmie przyciągnąć odpowiednich klientów do właściwej dla nich oferty. W tym artykule znajdziesz 23 przydatne wskazówki dotyczące ich tworzenia.

Landing page to narzędzie komunikacji każdej firmy z obszaru e-commerce, które daje możliwość przekształcenia odwiedzających w klientów. To niezbędny element każdej kampanii marketingowej i szeroko stosowane rozwiązanie w inbound marketingu. Optymalizacja landing pages pomoże Ci zatem zwiększyć współczynnik konwersji.

Landing page jest zbudowany nieco inaczej niż inne strony w e-commerce, takie jak karty produktów, strona główna czy artykuł na blogu. Bez nich nie można tworzyć reklam w Google, na Facebooku, YouTube, itp.

📚Przeczytaj też: Google Ads czy Facebook Ads – co wybrać dla e-sklepu?

W tym artykule zebraliśmy 18 wskazówek, jak tworzyć skuteczne landing pages, 5 jak zoptymalizować je pod kątem SEO oraz kilka narzędzi, które możesz wykorzystać do tworzenia własnych stron docelowych (nawet, jeśli nie masz strony internetowej).

Co to jest landing page?

Landing page, czyli po polsku strona docelowa, to strona stworzona specjalnie dla konkretnej usługi, której celem jest pozyskanie danych użytkowników.

Aby to się udało, na landing page’u znajduje się formularz, który użytkownik musi wypełnić, jeśli chce skorzystać z usługi. Może to być po prostu zrobienie zakupów w Twoim sklepie internetowym, oferta, konsultacja, poradnik czy webinar.

Często formularze na landing page’ach proszą po prostu o podanie adresu e-mail użytkownika. W innych przypadkach występują dodatkowe wymagane pola, takie jak imię, nazwisko, numer telefonu, zawód itp.

Czemu służy landing page?

Landing page to pojedyncza strona, która ma konkretny cel: skłonić odwiedzających do kliknięcia w CTA (CAll To Action).

Strona docelowa to miejsce, w które trafia użytkownik po kliknięciu w interesujący go post lub reklamę.

Jeśli zrobiony dobrze, landing page może znacznie zwiększyć szanse na sukces. Ale aby strona, o której mowa, rzeczywiście osiągnęła swój cel, jest kilka rzeczy, o których należy pamiętać.

Na przykład, tematyka strony musi odzwierciedlać to, co jest w reklamie: jeśli zawartość strony nie pasuje do tego, co jest w przekazie, to prawdopodobnie stracisz klienta i zapłacisz za niepotrzebne kliknięcie. Co więcej, respektowanie oczekiwań użytkowników pozwala uniknąć wysokiego współczynnika odrzuceń, który z kolei jest jednym z elementów podnoszących CPC.

📚Przeczytaj też: CPC, CPV, CPA, CPL, CPM... Modele rozliczeń reklamy internetowej

Oprócz generowania nowych potencjalnych klientów, strony docelowe dają Ci możliwość analizowania źródła ich pochodzenia oraz skuteczności Twoich kampanii. W rezultacie możesz opracować różne strony docelowe dla różnych rodzajów klientów.

Pamiętaj, że landing pages są przydatne nie tylko w przypadku reklam – użytkownik może tam trafić również klikając w baner w Twoim newsletterze, na stronie głównej lub w artykule na blogu.

Co to jest CTA?

CTA (Call To Action) to tekst, przycisk lub obrazek, który skłania użytkowników do podjęcia akcji, czyli kliknięcia.

CTA jest sercem każdej strony docelowej i pomaga w przyciągnięciu uwagi odwiedzających oraz poprowadzeniu ich do wykonania pożądanej przez Ciebie akcji. Aby tak się jednak stało, CTA musi być skuteczne.

Jak to osiągnąć?

  • Użyj przyciągającego wzrok designu: CTA nie powinno zlewać się z resztą designu strony. Tworząc je, możesz łączyć różne elementy, które pasują do Twojego stylu, takie jak czcionki i kolory marki, ale upewnij się, że CTA wyróżnia się od reszty strony i jest dobrze widoczne.

  • Wskaż konkretną akcję: CTA powinno jasno wskazywać, jaką akcję użytkownik wykona po jego kliknięciu (np. „Pobierz”, „Subskrybuj”, „Dodaj do koszyka”). Znajdź równowagę między prostymi instrukcjami a zachęcającym tekstem, który sprawi, że użytkownik powie „tak”.

  • Stwórz poczucie pilności: czy oferta jest limitowana? Czy promocja niedługo wygasa? Pamiętaj, aby poinformować o tym użytkowników! W ten sposób zachęcisz ich do działania w tym momencie, zamiast odłożenia go na później.

Nouveau call-to-action

18 wskazówek, jak stworzyć skuteczny landing page

Poniżej zebraliśmy kilka przydatnych wskazówek, które sprawią, że Twoje strony docelowe będą efektywne.

1. Zdefiniuj cele landing page’a

Po pierwsze, zanim zaczniesz tworzyć stronę docelową, musisz określić jego cel i przeznaczenie. Czy chcesz, aby odwiedzający kupili produkt, pobrali poradnik, zapisali się na newsletter lub webinar?

Istnieje wiele celów, które można stawiać sobie w e-commerce, np. 20-proc. wzrost sprzedaży produktu X w ciągu najbliższych 6 miesięcy lub zarezerwowanie konsultacji przez 200 osób w ciągu 6 tygodni.

Ważne jest, aby cel landing page’a był jednoznaczny. Zidentyfikuj JEDEN problem i zaproponuj JEDNO rozwiązanie.

2. Podziel grupę docelową na podgrupy

Określenie celów landing page’a to pierwszy krok do zawężenia grup docelowych.

💡 Im bardziej precyzyjnie określisz grupę docelową, tym większe prawdopodobieństwo, że landing page będzie konwertował.

Następnie podziel grupę docelową na kolejne podgrupy, aby Twoje inwestycje nie poszły na marne. Zwłaszcza, jeśli Twój sklep internetowy oferuje wiele różnych produktów i kieruje je do różnych klientów, wskazane może być stworzenie więcej niż jednego landing page’a. W tym celu można wykorzystać technikę mikrotargetowania.

📚Przeczytaj też: Jak wykorzystywać mikrotargetowanie w e-commerce?

3. Użyj prostej struktury

Landing pages powinny być zaprojektowane tak, aby skupić uwagę użytkownika na konkretnym produkcie lub usłudze. Aby uzyskać najlepsze rezultaty, powinieneś zorganizować strukturę swojej strony w jasny i czytelny sposób, jednocześnie utrzymując treść strony najprostszą, jak to tylko możliwe.

Używaj numerowanych list lub wypunktowań, aby komunikować treść landing page’a.

4. Przekazuj tylko jeden komunikat

Landing page powinien mieć tylko jeden przekaz, jedną ofertę, jedno CTA. Wyjaśnij:

  1. co oferujesz,

  2. jakie są korzyści dla klientów,

  3. co muszą zrobić, aby ją otrzymać.

Punkty te powinny być jasne dla odwiedzających w ciągu pierwszych 5 sekund po otwarciu strony docelowej.

5. Upewnij się, że tekst jest odpowiedniej długości

Użytkownicy zazwyczaj nie czytają wszystkiego na landing page’u, tylko skanują go w poszukiwaniu informacji, które ich interesują.

Utrzymanie krótkiego i zwięzłego tekstu na stronach docelowych pomaga im szybciej zrozumieć jej treść. A im łatwiej jest zrozumieć, o co chodzi, tym większe prawdopodobieństwo, że landing page będzie skuteczny pod względem konwersji.

Jednocześnie jednak, jeśli Twoje teksty są bardzo krótkie, oferta może być niejasna, co oczywiście utrudni konwersję.

💡 Wskazówka: Najważniejsze informacje, jak również CTA, powinny być widoczne w górnej części strony.

Jeśli Twoja oferta lub usługa wymaga wyjaśnienia, możesz wstawić dodatkową sekcję na dole strony. Mimo że większość użytkowników jest zaznajomiona z landing page’ami i wie, że prawdopodobnie znajdzie więcej informacji po przewinięciu strony w dół, poinformuj ich o tym w jej górnej części, np. za pomocą anchora „Dowiedz się więcej”.

user generated content

6. Użyj jasnego tytułu

Tytuł stron docelowych to pierwszy tekst, który przeczytają użytkownicy. Jeśli ten jest niejasny, są szanse, że odwiedzający nie poświęcą czasu na dalsze czytanie.

Upewnij się, że używasz nagłówka, który jasno i bezpośrednio komunikuje treść oferty. Użyj tytułu podobnego do tego używanego w banerach, aby nie dezorientować użytkowników przychodzących z Twoich kampanii.

7. Upewnij się, że przekaz jest jasny

Jeśli Twoja strona docelowa jest trudna do zrozumienia, odwiedzający prawdopodobnie szybko ją opuszczą. Zaprojektuj stronę z myślą o swoich odwiedzających i zastanów się:

  • Czy cel strony jest jasny?

  • Czy użytkownik wie, jakie informacje są wymagane i gdzie je umieścić?

  • Czy CTA jest dobrze widoczne?

Możesz pomóc znajomych o przetestowanie strony pod tym kątem.

8. Zachowaj spójność przekazu

Upewnij się, że przekaz pozostaje spójny i łatwy do rozpoznania. Odwiedzający powinni natychmiast rozpoznać, że po kliknięciu na link trafili na właściwą stronę.

Dlatego zwróć uwagę, czy wygląd strony docelowej, tytuł i opis są podobne do tych z bannera lub reklamy, w którą kliknął użytkownik. Na przykład, możesz użyć tekstu linku jako tytułu na landing page’u.

9. Spraw, aby CTA było dobrze widoczne

CTA powinno być centralnym punktem Twojego landing page’a i nigdy nie powinno go zabraknąć. Generalnie, CTA znajduje się pod formularzem i ma formę przycisku, który można kliknąć.

Umieść wezwanie do działania w widocznym miejscu na górze ekranu, tak, by użytkownik nie musiał przewijać strony w dół.

Używaj tekstu, który wzywa do działania i jasno określa, co się stanie po kliknięciu. Na przykład:

  • Wyślij

  • Dodaj do koszyka

  • Pobierz za darmo

  • Zamów bezpłatne demo

  • Zarezerwuj teraz

10. Unikaj rozproszenia uwagi

Pamiętaj, że użytkownik trafia na landing page, ponieważ jest zainteresowany konkretną ofertą: skup się w treści strony na tym, co zareklamowałeś i co wzbudziło jego zainteresowanie.

Landing page nie jest miejscem do reklamowania innych ofert. Poza uniknięciem złego doświadczenia użytkownika i wysokiego współczynnika odrzuceń, dając odwiedzającym jak najmniej opcji, zapewniasz, że cel strony docelowej zostanie osiągnięty.

11. Upewnij się, że przekaz jest jasny

Tym, co sprawia, że landing page jest naprawdę skuteczny, jest komunikowanie wartości oferty, a nie jej cech.

Wyjaśnijmy to na przykładzie:

“This amazing little device holds a thousand songs. It goes right in my pocket”.

Takie słowa wypowiedział Steve Jobs, gdy w 2001 roku Apple zaprezentowało publiczności pierwszego iPoda. Zamiast promować pojemność pamięci, Apple wybrało slogan, który jasno komunikuje wartość przedmiotu: „Chodź z 1000 piosenek w kieszeni”.

Odwołanie się do emocji odwiedzających jest kluczowe, ponieważ w marketingu większość ludzi dokonuje wyborów niemal wyłącznie w oparciu o nie.

📚Przeczytaj też: Neuromarketing - 6 sposobów na zwiększenie konwersji

12. Wyjaśnij, co odróżnia Cię od konkurencji

Jeśli masz wystarczająco dużo miejsca na swojej stronie docelowej, wyjaśnij, co odróżnia Twoją ofertę od konkurencji. Pamiętaj, aby zakomunikować klientom korzyści, których nie będą mogli czerpać, jeśli nie wybiorą Twojego rozwiązania.

13. Użyj obrazów i/lub wideo

Zdjęcia i filmy pomagają w krótkim i jasnym wyjaśnieniu oferty. Jeśli zdecydujesz się na użycie wideo, ważne jest, aby były one krótkie (około 60 sekund).

Pamiętaj: 90 proc. informacji przekazywanych do mózgu to informacje wizualne, a 80 proc. ludzi pamięta to, co zobaczyli (w porównaniu do 20 proc., którzy pamiętają to, co przeczytali). Informacje wizualne zostają zatem dłużej w pamięci użytkowników.

📚Przeczytaj też: Visual content marketing: jak zwiększyć ruch dzięki obrazom?

14. Pochwal się zdaniem swoich klientów

Aby przekonać użytkowników do wypełnienia formularza na Twoim landing page’u i kliknięcia w CTA, ważne jest zbudowanie zaufania.

Dowód społeczny jest bardzo ważny w e-commerce: wykorzystaj moc słów tych, którzy już przekonali się o korzyściach płynących z Twojej oferty, aby skłonić do zapoznania się z nią nowych użytkowników i zwiększyć konwersję. Pokaż więc opinie, referencje lub case studies.

New call-to-action

15. Minimalizuj wysiłek użytkownika

Landing page osiąga swój cel, gdy skłania użytkownika do wykonania akcji. Aby Twoje strony docelowe były skuteczne, musisz upewnić się, że praca, którą ten musi wykonać, wymagała jak najmniejszego wysiłku.

  • Ogranicz liczbę kliknięć do minimum.

  • Starannie wybierz pola, które umieścisz w swoim formularzu. Na przykład, w przypadku subskrypcji newslettera, często potrzebne jest tylko imię i nazwisko oraz adres e-mail, bez numeru telefonu, wieku itp. Jeśli wprowadzasz więcej niż jedno pole, upewnij się, że tylko te pola, które uważasz za niezbędne, są obowiązkowe.

16. Zamieść przyciski społecznościowe

Zintegruj przyciski, które pozwolą użytkownikom w łatwy sposób udostępniać Twój landing page. Poza możliwością zwiększenia widoczności oferty warto pamiętać, że jeden z wielu algorytmów Google dotyczy interakcji Twoich postów w social mediach.

New call-to-action

17. Stwórz banner dla strony docelowej

Oczywiście, skuteczny landing page musi mieć dobrą widoczność. Stwórz więc przynajmniej jeden baner, który umieścisz w swoim newsletterze, na blogu lub kontach w social mediach.

W zależności od rodzaju oferty, wskazane może być stworzenie kilku wersji banera, aby przyciągnąć odpowiednią grupę docelową. Upewnij się, że jego przekaz pozostaje spójny z przekazem strony docelowej.

18. Zamieść stronę z podziękowaniem

Strona „Thank you page” to strona, na którą przekierowywani są użytkownicy po kliknięciu w CTA na landing page’u.

Służy ona do:

  • wyrażenia wdzięczności,

  • poinformowania użytkowników, że dane zostały przesłane poprawnie,

  • proponowania podobnych usług lub ofert.

Na przykład, jeśli ktoś zapisał się na webinar, na stronie z podziękowaniami możesz pokazać mu, jakie inne webinary odbędą się w przyszłości, aby zachęcić go do powrotu do Twojego biznesu.

Strony docelowe i SEO: 5 wskazówek

Ponieważ większość kampanii marketingowych jest stosunkowo krótka, zazwyczaj zakłada się, że nie ma potrzeby optymalizacji stron docelowych pod kątem SEO. Jest to częściowo prawda.

Jednak zawsze należy pamiętać, że większy ruch równa się zwiększonej konwersji! SEO pomaga Twoim stronom docelowym pozyskać więcej ruchu organicznego, ponieważ wyszukiwarki takie jak Google uznają je za wysokiej jakości.

Poniżej zebraliśmy 5 wskazówek dotyczących tworzenia zoptymalizowanych pod kątem SEO stron docelowych.

1. Skrócenie czasu ładowania

Szybkość ładowania strony ma duży wpływ na jej ranking w wyszukiwarkach. Na dodatek, możesz stracić na konwersji tylko dlatego, że użytkownicy nie zawsze będą cierpliwie czekać.

Sprawdź czas ładowania swoich stron docelowych za pomocą Google Page Speed Insights. Narzędzie to identyfikuje, jakie problemy spowalniają ładowanie strony i oferuje kilka sugestii, jak je rozwiązać.

Jednym z najczęstszych problemów jest rozmiar obrazu. Upewnij się, że je skompresowałeś, np. za pomocą TinyJPG (jest darmowy).

2. Optymalizacja pod kątem urządzeń mobilnych

Zwiększony ruch mobilny to mocny trend w polskim e-commerce. Upewnij się, że Twoje strony docelowe wyświetlają się poprawnie na różnych typach urządzeń.

amiresponsive

Możesz to przetestować na różne sposoby:

3. Stworzenie strony docelowej wokół słowa kluczowego

Wybierz słowo kluczowe, które jest istotne dla Twojego landing page’a. Hasło to powinno być używane w tytule strony, adresie URL, meta opisie, tekście strony internetowej, a także w tekście alternatywnym obrazów (ponieważ pomaga to w wyszukiwaniu obrazów w Google).

📚Przeczytaj też: Czym są znaczniki meta title i meta description i jak je pisać?

Aby wybrać odpowiednie słowo kluczowe dla Twojej strony docelowej, oprócz prostego wyszukiwania w Google, możesz skorzystać z kilku narzędzi. Niektóre z nich to na przykład:

4. Pozyskanie backlinków

Google traktuje backlinki jako rekomendację. Strony, które mają więcej linków pochodzących spoza Twojej witryny, są uważane za bardziej istotne i pojawiają się wyżej w wynikach wyszukiwania.

💡 W tym artykule wyjaśniamy, jak pozyskać więcej backlinków.

5. Oferowanie odpowiednich treści

Oczywiście, głównym elementem wpływającym na sukces (lub jego brak) każdej strony online pozostaje jakość jej zawartości. Upewnij się, że piszesz tekst, który jest wyczerpujący i oferuje wartość dla użytkowników. Google nagrodzi Cię lepszą pozycją w SERP-ach.

Narzędzia do tworzenia Landing Page

Istnieje wiele przydatnych narzędzi do tworzenia profesjonalnych stron docelowych.

  • InstaPage: oferuje setki szablonów i jest łatwym w użyciu oprogramowaniem, szczególnie dla tych, którzy nigdy nie tworzyli landing page.

  • MailChimp: to narzędzie do marketing automation. MailChimp oferuje kilka szablonów, ma także darmową wersję.

  • LeadPages: to narzędzie idealne dla małych firm ze względu na łatwość w użyciu. Istnieją różne pakiety ze względu na potrzeby użytkowników, subskrypcje zaczynają się od 27 dolarów miesięcznie.

  • ClickFunnels: ClickFunnels to przyjazne oprogramowanie dla początkujących oraz tych, którzy chcą pracować ze stronami docelowymi i lejkami sprzedaży.

  • Sendinblue: To oprogramowanie oferuje się na rynku jako „alternatywa dla Mailchimp”. Z pakietem Premium od 49 euro miesięcznie, Sendinblue pozwala na tworzenie stron docelowych, przeprowadzanie testów A/B, działania marketing automation, tworzenie Facebook Ads i nie tylko.

💡 Możesz stworzyć landing page, nawet jeśli nie posiadasz strony internetowej. Strony docelowe mogą być samodzielnymi stronami, a co za tym idzie, nie będziesz musiał kupować domeny ani płacić za hosting.

Podsumowanie

Landing pages są istotnym elementem wpływającym na Twój sukces, a zrobione dobrze, mogą skłonić odwiedzających do podjęcia działań, których od nich chcesz.

Aby strony docelowe były skuteczne, muszą spełniać określone wymagania. Postępuj zgodnie z 18 wskazówkami, które wymieniliśmy w tym artykule, aby cieszyć się wysokim współczynnikiem konwersji!

Pamiętaj również, aby zwiększyć widoczność strony docelowej w wyszukiwarkach takich jak Google, optymalizując ją pod kątem SEO za pomocą naszych wskazówek.

Nouveau call-to-action

Ta publikacja jest tłumaczeniem artykułu w j. włoskim: Come creare landing page efficaci che convertono

14.06.2021
Select Country: