7 sposobów na zatrzymanie klientów na stronie swojego sklepu

Zachowanie klientów na stronie internetowej sklepu powinno być podstawowym elementem optymalizacji witryny. Klienci w Europie są bardzo wybredni i bardzo czuli na punkcie złej optymalizacji strony. Według najnowszego badania przeprowadzonego przez YouGov ponad 50% Europejczyków kupujących w internecie doświadczyło niesatysfakcjonującego procesu składania zamówienia online.

Zła nawigacja strony internetowej może być przyczyną tego problemu. Niepraktyczny układ strony, mało zachęcająca oprawa graficzna, brak właściwego procesu finalizacji zakupu, to tylko niektóre z czynników sprawiających, że klient decyduje się opuścić stronę.

Poniżej przygotowaliśmy zestawienie kilku praktycznych porad, które pomogą poprawić wydajność strony oraz zachęcą użytkowników do pozostania w sklepie.

1. Przejrzysta prezentacja produktów w sklepie

Klienci uwielbiają oglądać witryny sklepowe na ulicach. Podobny mechanizm działa w przypadku internautów, którzy również lubią przeglądać różne podstrony. Niejasna kategoryzacja produktów oraz słaba jakość zdjęć działa na potencjalnych klientów bardzo zniechęcająco. Ponadto upewnij się, że przesyłanie obrazów o danej wielkości działa prawidłowo w przyjętej strukturze witryny.

Należy przyjąć możliwie najprostszą kategoryzację produktów. Warto zadbać o łatwość poruszania się na stronie, tak aby umożliwić użytkownikom przeglądnięcie największej liczby produktów. Im więcej podstron zobaczy klient, tym wyższe prawdopodobieństwo zakupu!

2.  Użyj technologii, aby ułatwić wybieranie prezentowanych produktów

Czy sprawdzałeś ostatnio, jak działa wyszukiwarka produktów w Twoim sklepie? Wraz z rozwojem sklepu ta funkcja nabiera coraz większego znaczenia. Przecież nie można ustanowić oddzielnej kategorii dla każdego, poszczególnego produktu. Kontrolę dobrze jest rozpocząć od wykorzystania narzędzi do monitorowania sieci, takich jak Google Analytics, za pomocą których warto monitorować wyszukiwanie przedmiotów w ramach wewnętrznej wyszukiwarki.

Jakie hasła są wyszukiwane najczęściej? Te słowa kluczowe mają największe znaczenie dla odwiedzających. Następnie należy wprowadzić dokładnie najczęściej występujące słowa kluczowe do swojego sklepu i sprawdzić, jak wyszukiwarka sklepu reaguje na podane frazy. W tym zakresie niemal zawsze jest potencjał do optymalizacji. Niestety, strony wynikowe z treścią „Nie znaleziono produktu”, „Produkt obecnie niedostępny” pojawiają się dość często. Jeśli pojawi się strona z szukanym produktem, należy ją zoptymalizować pod kątem najpopularniejszych słów kluczowych. Ostatecznie internauci szukają właśnie tego, co określają słowa kluczowe, podobnie jak podczas wyszukiwania za pomocą Google.

3. Udostępnij szczegóły na stronach produktowych

Każdy kupujący ma wiele pytań przed lub w trakcie zakupów online. Pytania te wymagają uzyskania satysfakcjonujących odpowiedzi – w przeciwnym razie internauta nie kliknie przycisku „Kup teraz”.

  • Ile kosztuje przesyłka?
  • Kiedy mogę spodziewać się dostawy?
  • Czy produkt spełni moje oczekiwania?
  • Co jeśli towar nigdy nie dotrze do odbiorcy?
  • Jak skontaktować się z działem obsługi klienta?
  • Jak dokonać płatności?
  • Czy moje dane są bezpieczne?

Jeśli odwiedzający stronę szybko znajdzie odpowiedzi na powyższe pytania, szanse na realizację zakupu znacznie wzrosną.

4. Zoptymalizuj proces finalizacji transakcji

Nawet jeśli klient dodał już artykuły do koszyka i kliknął przycisk „Do kasy”, każda, nawet najmniejsza wątpliwość może spowodować anulowanie zakupu.
Podział na poszczególne kroki oraz ich wizualna prezentacja np. za pomocą nawigacji okruszkowej (z ang. breadcrumb) pomoże klientom kontrolować cały proces finalizacji transakcji.

Wielu klientów rezygnuje z zakupu, ponieważ nie mogą znaleźć opcji realizacji kuponów rabatowych. Aby temu zapobiec całkowicie zrezygnuj z kodów lub umieść opcję kodów promocyjnych poniżej przycisku „Do kasy” np. przy użyciu małego linku tekstowego. Jeśli klient ma kod promocyjny, wówczas znajdzie link, gdzie może wprowadzić kod.

5.  Uprość proces składania zamówienia

Z perspektywy klientów formularze zamówień są zawsze irytujące. Dlatego należy zadbać, aby formularze były możliwie jak najprostsze. Wymagaj od klientów jedynie tych informacji, które są faktycznie potrzebne do realizacji zamówienia. Zawsze można zwrócić się z prośbą o dalsze informacje po zakupie.
Ponadto klienci lubią mieć możliwość dokonywania zakupów jako goście, bez konieczności rejestracji.

6.  Za pomocą okienka Exit Intent spróbuj zatrzymać klientów, którzy zamierzają opuścić stronę sklepu

Wielokrotnie wykazano skuteczność okienek typu Exit Intent. Można użyć tego okienka, aby przedstawić klientowi ofertę zachęcającą do pozostania na stronie sklepu. Zaproponowanie w tym momencie specjalnego kuponu rabatowego może przeważyć szalę decyzji o zakupie, z wykorzystaniem otrzymanego kuponu.

Jeśli masz trudności z samodzielnym stworzeniem okienka exit intent popup, możesz je łatwo aktywować, korzystając z pakietu Trusted Shops Traffic. Dowiedz się więcej

7.  Udostępnij więcej metod płatności

Wielu klientów ma swoje preferencje co do sposobu płatności. Klienci nie lubią być zmuszani do stosowania określonej metody tylko dlatego, że dana strona nie oferuje innych opcji. Zadbanie o szeroki wybór metod płatności – łącznie z lokalnymi preferencjami, nawet w razie działalności na poziomie międzynarodowym – a także rozpoznawalne certyfikaty wzmocnią zaufanie do Twojej strony internetowej i usprawnią realizację płatności. Skorzystanie z bardzo pozytywnie ocenianej usługi agregacji płatności lub dostawcy serwera płatności (PSP), ułatwi sprzedawcy zarządzanie płatnościami, a klientom ich dokonywanie.

1 komentarz