7 skutecznych sposobów na zatrzymanie klienta na stronie

Zachowanie klientów na stronie internetowej to jeden z podstawowych elementów optymalizacji witryny. Mało intuicyjna nawigacja, niepraktyczny układ strony, niezachęcająca oprawa graficzna, brak właściwego procesu finalizacji zakupu to tylko niektóre z czynników sprawiających, że klient decyduje się opuścić stronę. Oto siedem porad, dzięki którym poprawisz wydajność strony i zachęcisz użytkowników do pozostania na niej.

1. Prezentacja produktów w sklepie

W sieci kupujący są zdani tylko na jeden zmysł: wzrok. Dlatego tak istotne jest wizualne przedstawienie Twojej oferty. Niejasna kategoryzacja produktów oraz słaba jakość zdjęć działa na potencjalnych klientów zniechęcająco. Upewnij się jednak, że przesyłanie obrazów o danej wielkości działa prawidłowo w przyjętej strukturze witryny. Wolno ładujące się treści to kolejny aspekt, który sprawia, że klienci szybciej klikają symbol "X" w prawym górnym rogu okna przeglądarki.

Ważny jest jednak nie tylko wygląd samych produktów, lecz także intuicyjna i możliwie najprostsza kategoryzacja produktów. Zadbaj o łatwość poruszania się na stronie, tak aby umożliwić użytkownikom przeglądnięcie największej liczby produktów. Im więcej podstron zobaczy klient, tym wyższe prawdopodobieństwo zakupu!

2. Ułatwienie wyboru poszczególnych produktów

Czy sprawdzałeś ostatnio, jak działa wyszukiwarka produktów w Twoim sklepie? Wraz z rozwojem sklepu ta funkcja nabiera coraz większego znaczenia. Przecież nie można ustanowić oddzielnej kategorii dla każdego, poszczególnego produktu. Kontrolę dobrze jest rozpocząć od wykorzystania narzędzi do monitorowania sieci, takich jak Google Analytics, za pomocą których warto monitorować wyszukiwanie przedmiotów w ramach wewnętrznej wyszukiwarki.

Jakie hasła są wyszukiwane najczęściej? Te słowa kluczowe mają największe znaczenie dla odwiedzających. Następnie należy wprowadzić dokładnie najczęściej występujące słowa kluczowe do swojego sklepu i sprawdzić, jak wyszukiwarka sklepu reaguje na podane frazy. W tym zakresie niemal zawsze jest potencjał do optymalizacji. Niestety, strony wynikowe z treścią „Nie znaleziono produktu”, „Produkt obecnie niedostępny” pojawiają się dość często. Jeśli pojawi się strona z szukanym produktem, należy ją zoptymalizować pod kątem najpopularniejszych słów kluczowych. Ostatecznie internauci szukają właśnie tego, co określają słowa kluczowe, podobnie jak podczas wyszukiwania za pomocą Google.

3. Szczegóły na stronach produktowych

Każdy kupujący ma wiele pytań przed lub w trakcie zakupów online. Wymagają one uzyskania satysfakcjonujących odpowiedzi – w przeciwnym razie internauta nie kliknie przycisku „Kup teraz”.

  • Ile kosztuje przesyłka?
  • Kiedy mogę spodziewać się dostawy?
  • Czy produkt spełni moje oczekiwania?
  • Co jeśli towar nigdy nie dotrze do odbiorcy?
  • Jak skontaktować się z działem obsługi klienta?
  • Jak dokonać płatności?
  • Czy moje dane są bezpieczne?

Jeśli odwiedzający stronę szybko znajdzie odpowiedzi na powyższe pytania, szanse na realizację zakupu znacznie wzrosną.

4. Proces finalizacji transakcji

Nawet jeśli klient dodał już artykuły do koszyka i kliknął przycisk „Do kasy”, każda, nawet najmniejsza wątpliwość może spowodować jego porzucenie. Podział na poszczególne kroki oraz ich wizualna prezentacja np. za pomocą nawigacji okruszkowej (breadcrumbs) pomoże klientom kontrolować cały proces finalizacji transakcji.

Pamiętaj, że w tym momencie klient podejmuje ostateczną decyzję co do tego, czy kupić dany produkt. Aby upewnić się, że tak się właśnie stanie, zrezygnuj z wszelkich rozpraszaczy – okienek pop-up czy cross- i upsellingu. Techniki te oczywiście są skuteczne, jednak powinny one pojawiać się na wcześniejszych etapach procesu.

Wielu klientów rezygnuje z zakupu, ponieważ nie może znaleźć opcji realizacji kuponów rabatowych. Aby temu zapobiec, umieść opcję kodów promocyjnych poniżej przycisku „Do kasy” lub na stronie każdego produktu, którego dotyczy oferta. Pomocne może też być wyróżnienie go, np. inną czcionką lub umieszczenie na tle w innym kolorze.

5. Proces składania zamówienia

Z perspektywy klientów formularze składania zamówienia bardzo często są irytujące. Dlatego należy zadbać, aby te były możliwie jak najprostsze. Wymagaj jedynie tych informacji, które są faktycznie potrzebne do realizacji zamówienia. O dalsze informacje zawsze można zwrócić się już po zakupie.

Ponadto klienci lubią mieć możliwość dokonywania zakupów jako goście, bez konieczności rejestracji. Naczelna zasada: kupujący chcą jak najszybciej uporać się z tym procesem. Utrudnianie go i wydłużanie to większa szansa na utratę potencjalnego klienta.

6. Okienka pop-up

Wielokrotnie wykazano skuteczność okienek typu exit intent, wyskakującego, kiedy użytkownik ma zamiar opuścić stronę. Można go użyć, aby przedstawić klientowi ofertę zachęcającą do pozostania w sklepie. Zaproponowanie w tym momencie specjalnego kuponu rabatowego może przeważyć szalę decyzji o zakupie.

7. Więcej metod płatności

Wielu klientów ma swoje preferencje co do sposobu płatności. Nie lubią być zmuszani do stosowania określonej metody tylko dlatego, że dana strona nie oferuje innych opcji. Zadbanie o szeroki wybór metod płatności – łącznie z lokalnymi preferencjami, nawet w razie działalności na poziomie międzynarodowym – a także rozpoznawalne certyfikaty wzmocnią zaufanie do Twojej strony internetowej i usprawnią realizację płatności. Skorzystanie z bardzo pozytywnie ocenianej usługi agregacji płatności lub dostawcy serwera płatności (PSP), ułatwi sprzedawcy zarządzanie płatnościami, a klientom ich dokonywanie.

Podsumowanie

Zatrzymanie użytkownika na stronie nie jest łatwym zadaniem, ale zdecydowanie warto podjąć te wysiłki. Zwiększa to bowiem szansę na przekształcenie go w klienta i zwiększenie sprzedaży.

O co jeszcze musisz zadbać, by móc cieszyć się wyższą konwersją w sklepie internetowym? Pobierz nasz kompletny poradnik, dzięki któremu dowiesz się, jak możesz zoptymalizować swój biznes na każdym etapie podróży zakupowej klienta:

grafika przedstawiająca poradnik jak zwiększyć konwersję w sklepie internetowym

31.01.2024

Joanna Berger

© 2024 Trusted Shops AG  |  Informacje o firmie  |  Polityka prywatności  |  Cookies