5 porad, jak stworzyć społeczność w social mediach

Silna społeczność i dobry marketing w sieci to gwarancja lojalnej bazy klientów i dobrego tempa rozwoju. Ale podobnie jak moda, sposoby budowania społeczności zmieniają się na przestrzeni lat i ważne jest, aby być na bieżąco z nowymi i skutecznymi metodami dotarcia do odbiorców. Algorytmy, konkursy, influencerzy, storytelling, treści – przeczytaj wszystko o technikach, które sprawdzą się w tym roku w social mediach!

#1 Storytelling w mediach społecznościowych

Storytelling, czyli opowiadanie historii, jest tajną bronią w social mediach, zwłaszcza na YouTube. Wielu popularnych YouTuberów zza oceanu są w tym mistrzami, co jest odzwierciedlone w liczbie odsłon ich filmów oraz subskrybentów.

Znasz koncepcję Story cycle?

Jej pomysłodawcą jest Dan Harmon, twórca serii „Rick i Morty”. Technika ta jest zazwyczaj prezentowana za pomocą podzielonego na osiem części koła. Zdaniem Harmona, aby zbudować dobry scenariusz, trzeba przejść przez wymienione kroki.

Oto, jak funkcjonuje Story cycle:

🔹Etap 1 : Stwórz postać, z którą każdy może się utożsamić.
🔹Etap 2 : Ta postać ma potrzeby, marzenia, pragnienia lub cele.
🔹Etap 3 : By je spełnić, rozpoczyna nowy etap w życiu, który jest dla niego nieznaną sytuacją.
🔹Etap 4 : Postać musi dostosować się do nowych okoliczności.
🔹Etap 5 : Postać osiąga swoje cele…
🔹Etap 6 : …ale płaci za to określoną cenę.
🔹Etap 7 : Postać wraca do strefy komfortu…
🔹Etap 8 : ...i jest odmieniona.

W tym wideo znajdziesz więcej informacji od samego Dana Harmona.

blogTitle-storytelling_2

Myślisz, że storytelling nie jest dla Ciebie?

  • Rozpocząłeś własną działalność gospodarczą lub pracujesz w marketingu? Czy masz stronę do stworzenia?

  • Rozwijasz produkt od miesięcy, a nawet lat, a teraz nadszedł czas na jego wprowadzenie na rynek? Opowiedz klientom o ścieżce kariery!

  • Podniosłeś się po porażce lub kryzysie? Może właśnie w tym tkwi siła Twojej firmy?

📚Przeczytaj też: Jak wykorzystać YouTube do promocji e-sklepu?

Zanim przejdziemy do następnego punktu – czy słyszałeś o user generated content?

To z angielskiego treści wygenerowane przez użytkownika. Wielu ekspertów twierdzi, że tutaj leży przyszły sukces na portalach społecznościowych.

Udostępnienia i komentarze społeczności są autentyczną informacją zwrotną, która, według Stackla, ma wpływ na 80 proc. konsumentów podejmujących decyzje zakupowe. Ich przewaga? Autentyczność: nikomu nie zapłacono za to, by mówił dobrze o Twoich produktach, Twojej marce czy o Tobie!

Opinie klientów to także treści generowane przez użytkowników. Mogą one również poprawić Twoje wyniki organiczne. Przeczytaj więcej w bezpłatnym poradniku 👇

user generated content

#2 Organizowanie konkursów w social mediach

To niby nic nowego, ale konkursy są zawsze mile widziane, czy to przy pracy nad komunikacją, czy widocznością.

Komunikacja

Konkursy organizowane są zazwyczaj w ramach podziękowania obserwującym (np. po osiągnięciu konkretnej liczby subskrybentów czy pozyskaniu partnera dzięki ich lojalności). Pozwala to na stworzenie więzi zaufania i bliskości z nimi. Nie są już tylko liczbą, ale docenianymi przez Ciebie ludźmi.

Widoczność

Kiedy organizujesz konkurs, od razu komunikuj zasady! Te przewijające się najczęściej to:

Aby wziąć udział:

  1. Polub tego posta.

  2. Obserwuj profil.

  3. Oznacz dwóch znajomych (uczestnicy zapraszają znajomych w komentarzach)

  4. Udostępnij, aby zwiększyć szansę na wygraną.

Wciąż warto stawiać na te wskazówki! Pozwalają one przede wszystkim na:

🔹bycie dostrzeżonym przez algorytm, dzięki zaangażowaniu, które wygeneruje twój konkurs,

🔹rozwijanie społeczności dzięki nowo pozyskanym obserwującym,

🔹większą widoczność dzięki znacznikom w komentarzach i udostępnieniom.

Zainteresowanie organizowaniem konkursów pozostaje więc niezaprzeczalne!

#3 Wybór właściwych sieci i dostosowanie się do nich

Które media społecznościowe wybrać i dlaczego?

Bądź obecny w jak największej liczbie sieci, ale nie rób tego na siłę. Nie ma sensu działać w sieci społecznościowej, w której nie ma reprezentantów Twojej grupy docelowej. Jeśli więc większość Twojej klienteli to mężczyźni między 45. a 75. rokiem życia, to Twoja obecność na TikToku nie ma sensu.

Masz do wyboru bardzo dużą liczbę platform z różnymi odbiorcami docelowymi: SnapchatFacebookInstagramPinterestTikTok – TwitterLinkedIn – itd.

bg-social-media-community-1v-w1920h1200

Przede wszystkim dokładnie analizuj! Jeśli masz biznesowe konta, zyskasz dostęp do konkretnych, dzięki którym będziesz wiedział np. w jaki dzień i godzinę zamieszczać posty, aby dotrzeć do jak największej liczby Twoich obserwujących.

Rozważnie dobieraj treści

Ważne jest, aby poznać różne sztandarowe treści z każdej platformy. Jedno jest pewne – nikt nie lubi śledzić bezosobowego contentu w mediach społecznościowych – szczególnie np. na Instagramie.

Podsumowując:

🔹 Facebook jest idealny do „klasycznej” komunikacji Twoich ofert. Publikacje wymagają mniej koordynacji i opowiadania historii. Tworzysz zaangażowanie poprzez dyskusje w sekcji komentarzy.

🔹 Na Instagramie możesz wyrazić swoją kreatywność, pracować nad estetyką publikacji i samego kanału. To idealna sieć do doskonalenia wizerunku marki.

🔹 Na TikToku masz styczność przede wszystkim z milenialsami, dla których możesz tworzyć wyzwania i treści viralowe.

🔹 Na Twitterze Twoimi największymi zwierzchnikami są hashtagi. Ważne jest, jak ich używać, aby odnieść sukces.

📚Przeczytaj też: Instagram pozwoli na wyszukiwanie postów po słowach kluczowych

Trzymaj tempo!

Dostosowanie treści do platformy jest najważniejsze, ale ważne jest również bycie dostrzeżonym i promowanym przez algorytm.

Publikuj jak najwięcej, najlepiej codziennie! Bądź jednak ostrożny, jeśli planujesz opublikować coś kilka razy w tym samym dniu. Zwłaszcza na Instagramie – nie wstawiaj dwóch zdjęć pod rząd (ta sama zasada dotyczy, choć w mniejszym stopniu, Stories). Algorytmy preferują regularne treści, ale dobrze rozłożone w ciągu dnia.

Co więcej, publikując w ten sposób, będziesz regularnie pojawiać się na górze listy obserwujących i w ten sposób zwiększysz swoją widoczność.

Zaangażuj obserwatorów

Poziom zaangażowania (polubienia, komentarze, udostępnianie...) jest bardzo ważny w promocji Twojego konta przez same sieci. Możesz na przykład:

🔹Zadawać pytania obserwującym pod swoimi publikacjami, aby zachęcić ich do komentowania. W Stories na Instagramie możesz też utworzyć ankietę.

🔹Udostępniać w relacjach publikacje, w których zostałeś oznaczony, aby zachęcić subskrybentów do dalszego mówienia o Tobie w sieci.

🔹Organizować konkursy.

#4 Integracja mediów społecznościowych

Bardzo ważne! Zaproś swoich obserwatorów do śledzenia Cię w innych sieciach! Jak to zrobić? Korzystaj z platform, w których jesteś najbardziej popularny, do „zajawiania” treści, które umieszczasz na innych.

Na przykład:

🔹Robisz filmy na YouTube. Właśnie opublikowałeś wideo o trzech głównych zaletach Twojego flagowego produktu. Zajaw ten film na Instagramie, wymieniające te trzy punkty, ale bez ich rozwijania. Chodzi o to, aby informować bez wchodzenia w szczegóły. Chcesz przecież, aby Twoja społeczność chciała zobaczyć Twój film na YouTube i zasubskrybować kanał.

🔹 Jesteś na TikToku i poinformować o tym klientów – umieść post z serwisu na Instagramie jako relację lub w ramach Reels!

🔹To nie wszystkie opcje. Możliwości jest prawie tyle, ile jest treści!

Social-Commerce-App-21Buttons-1

#5 Ustalenie długoterminowych celów dla sieci społecznościowych

Jeśli podążasz za obecnymi trendami to możliwe, że szybko zbudujesz społeczność, szczególnie na TikToku. Istnieje jednak szansa, że nie przekształcisz jej w klientów.

🔺Nie wolno mylić „społeczności” z „liczbą subskrybentów”.

Musisz stworzyć społeczność, która będzie przypominać Twoją firmę i jej wartości. Nigdy nie polegaj wyłącznie na modnych treściach.

Jeśli na przykład będziesz podążał za aktualnymi wyzwaniami na TikToku, na pewno szybko zyskasz nowych obserwujących, ale na dłuższą metę nie wyróżnisz się.

💡Jeśli chcesz wykorzystać influencerów do zwiększenia sprzedaży i pracy nad wizerunkiem Twojej marki, to pomysł ten zawsze się sprawdzi. Bądź jednak ostrożny i naucz się dobrze wybierać partnerów do takiej współpracy!

Bonus: Przyciągnij swoją społeczność – bądź niszowy!

Co mamy na myśli przez niszę? To, czego pewnie się domyślasz – nie proponuj oferty, która jest zbyt obszerna lub już nadmiernie eksploatowana. Idealnie byłoby dopracować swoją ofertę do tego stopnia, aby była ona wyjątkowa na rynku. Ułatwi ci to budowanie społeczności, ponieważ jej członkowie sami do Ciebie przyjdą.

Na przykład:

Czy sprzedajesz produkty do pielęgnacji skóry? Proponuj produkty przeciwko problemom skórnym, a nawet tylko przeciwko trądzikowi.

Jeśli uważasz, że Cię to nie dotyczy, upewnij się, że Twoja oferta nie jest zbyt szeroka i że pozostaje spójna. Lepszy jest wrogiem dobrego. Ryzyko polega na tym, że zagubisz się w chęci oferowania swoim klientom coraz więcej.

Wniosek

Wiesz już wszystko o najlepszych technikach rozwoju społeczności w zrównoważony sposób. Pozostaje mi tylko życzyć ci powodzenia, chyba że masz ochotę powiedzieć nam w komentarzu, co na tym polu udało Ci się w tym roku.

Czytaj więcej w bezpłatnym poradniku 👇

Nouveau call-to-action

Ta publikacja jest tłumaczeniem artykułu w j. francuskim: 5 conseils pour créer une communauté sur les réseaux sociaux en 2021

07.01.2021

© 2024 Trusted Shops AG  |  Informacje o firmie  |  Polityka prywatności  |  Cookies